Haar feiten: 52 belangrijke Afro Hair Geschiedenis en Kapsel Feiten

Natuurlijk haar en Afro kapsel feiten zijn momenteel twee van de hoogst gezochte trefwoorden, en we hebben verschillende statistieken voor u afgerond. Terwijl mensen hun krullen en afro’s omarmen en vieren, vonden we het belangrijk om feiten te leren over deze fantastische haartexturen. Blijf lezen, want we hebben ze allemaal meegenomen!

1. Afro-haarvariaties zijn gemaakt van patronen, dichtheid, strengdiameter en textuur.

2. Al het menselijk haar heeft dezelfde elementaire chemische samenstelling met betrekking tot het keratine-eiwitgehalte.

3. Zwart haar verschilt in de verdeling van lipiden door de haarschacht.

4. Afro-getextureerd haar is niet zo dicht geconcentreerd op de hoofdhuid als andere follikeltypen.

5. De gemiddelde dichtheid van afrohaar is ongeveer 190 haren per vierkante centimeter. Dit is lager dan steil haar, dat 227 haren per vierkante centimeter heeft.

6. Afrohaar groeit langzamer dan steil haar.

7. Afro-getextureerd haar groeit met een snelheid van 256 micrometer per dag, terwijl steil haar ongeveer 396 micrometer per dag groeit.

8. Een van de unieke kenmerken van afrohaar is dat het krimpt als het droogt.

9. Krimp is duidelijk wanneer afrohaar nat is. Hoe meer opgerold de haartextuur, hoe hoger de krimp wanneer deze droogt.

10. Ulotrichous verwijst naar afro-getextureerd haar, en het antoniem leiotrichous betekent “gladharig”).

11. Jean Baptiste Bory de Saint-Vincent introduceerde de wetenschappelijke term Oulotrichi ten behoeve van de menselijke taxonomie in 1825.

12. Haarstylist Andre Walker vond in 1997 een numeriek beoordelingssysteem uit voor menselijke haartypes.

13. Het Andre Walker Hair Typing System classificeert afro-getextureerd haar als type 4 haar.

14. De subcategorie type 4C is het meest exemplarisch voor het afro-getextureerde haar.

15. Zwarte kapsels zoals doosvlechten, dreadlocks en afro shape-ups dateren uit het oude Egypte.

16. Dreadlock’s vroegst bekende stijlopnamen werden gevonden in de hindoeĆÆstische Vedische geschriften.

17. Dreadlocks zijn ook aanwezig in de 20e-eeuwse Jamaicaanse en rastafari-culturen.

18. In West-Afrikaanse gemeenschappen betekenden vlechten burgerlijke staat, leeftijd, religie, rijkdom en rang.

19. Nigeriaanse huisvrouwen in polygame huwelijken creĆ«erden de stijl die bekend staat als “kohin-sorogun”, wat betekent “keer je rug naar de jaloerse rivaliserende vrouw”, met een patroon dat, van achteren gezien, de andere vrouwen beschimpte.

20. Senegal’s Wolof ongehuwde jonge meisjes kaalgeschoren hun hoofd.

21. Senegalese jongemannen vlechtten hun haar ter voorbereiding op oorlog en dood.

22. Bantoe vertaalt “mensen” onder vele Afrikaanse talen en wordt gebruikt om meer dan 400 etnische groepen in Afrika te categoriseren.

23. Bantoe-knopen worden ook wel Zulu-knopen genoemd omdat de Zulu-bevolking van Zuid-Afrika, een Bantoe-etnische groep, het kapsel heeft voortgebracht. Bantoeknopen worden ook wel Nubische knopen genoemd.

24. Carter G. Woodson, een Afro-Amerikaanse historicus, richtte Negro History Week op om de geschiedenis, levens en bijdragen van zwarte Amerikanen aan de Amerikaanse samenleving in 1926 te vieren.

25. In 1976 werd de Negro History Week een maand lang feest onder president Gerald Ford.

26. Black History Month wordt gevierd in februari omdat dat de verjaardagsmaand van president Abraham Lincoln en Frederick Douglass is.

27. Elk jaar wordt een thema voor Black History Month gekozen door Asociation voor de studie van het Afro-Amerikaanse leven en de geschiedenis; ASALH.

28. Burgerrechtse leiders zoals Rosa Parks, Malcolm X, Mary White Ovington en Martin Luther King Jr. populariseerden Black History Month.

29. Black History Month wordt gevierd in andere landen buiten de Verenigde Staten. Dergelijke landen zijn Canada, Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

30. President Dwight D. Eisenhower ondertekende de Civil Rights Act van 1957 om de burgerrechten van zwarte Amerikanen tegen discriminatie te beschermen.

31. Historisch gezien werden zwarte hogescholen en universiteiten (HBCUs) opgericht om zwarte Amerikanen kansen op hoger onderwijs te bieden.

32. Madame C.J. Walker werd een selfmade miljonair in de jaren 1900 dankzij haar haarverzorgingsproducten.

33. Statistieken tonen aan dat 82% van de zwarte Amerikanen zegt dat het belangrijk is om goed verzorgd te zijn.

34. Afro-Amerikanen besteden elk jaar $ 1,2 biljoen in de schoonheidsindustrie, die naar verwachting zal stijgen tot $ 1,5 biljoen.

35. In 2018 won de zwarte haarverzorgingsindustrie naar schatting $ 2,51 miljard. Zwarte consumenten zijn overgestapt van het kopen van algemene naar natuurlijke haarproducten.

36. Zwarte Amerikaanse consumenten gaven in 2020 5,4% meer uit aan persoonlijke verzorgingsproducten, 2% hoger dan het nationale gemiddelde.

37. Zwarte Amerikaanse vrouwen die kiezen voor natuurlijke haarproducten zijn de beoogde haarverzorgingsmarktconsument.

38. Zwarte dollars vormen 85,7% van de etnische haar – schoonheidsmarkt.

39. Zwarte consumenten gaven $ 54,4 miljoen uit aan etnische haar- en schoonheidsproducten van $ 63,5 miljoen aan totale uitgaven aan deze categorie.

40. Zwarte mannen dragen $ 62 miljoen bij aan uitgaven op een totaal van $ 308,3 miljoen aan producten voor persoonlijke verzorging.

41. 81% van de zwarte Amerikanen is het ermee eens dat haar- en schoonheidsproducten die via zwarte media worden geadverteerd, relevanter zijn voor hun schoonheidsbehoeften.

42. 43% van de zwarte koopkracht kan worden toegeschreven aan vrouwen.

43. Persoonlijke zeep en badproducten zijn een andere categorie persoonlijke verzorging waar zwarte mensen meer uitgeven dan andere etniciteiten in de Verenigde Staten.

44. Zwarte Amerikanen besteden 18,9% van de totale markt voor persoonlijke zeep en badproducten van $ 3,04 miljard.

45. Zwarte mensen besteden gemiddeld 18% van hun jaarinkomen aan haarverzorgings- en schoonheidsproducten in de Verenigde Staten.

46. Zwarte vrouwen zijn goed voor 80% van de inkomsten uit haarproducten in het Verenigd Koninkrijk.

47. 51% van de zwarte consumenten gebruikt haarstylingproducten, terwijl slechts 34% van de niet-zwarte consumenten stylingproducten gebruikt.

48. 50% van de zwarte consumenten zegt dat hun haar centraal staat in hun identiteit.

49. 20% van de zwarte consumenten geeft er de voorkeur aan om haarproducten voor natuurlijk haar te kopen, maar zegt dat er niet genoeg producten zijn voor hun haarbehoeften.

50. 43% van de zwarte vrouwen zegt dat ze vijf of meer haarproducten gebruiken.

51. 59% van de zwarte vrouwen in de leeftijd van 18-24 jaar gebruikt diepe conditioneringsbehandelingen.

52. 58% van de zwarte vrouwen in de leeftijd van 18-24 jaar gebruikt edge control-producten.

Bronnen: americanwhotellthetruth, history.com, archive.com, divinablk, seriousnatural, waybackmachine, Ebony, History, AdWeek, Asalh, BestColleges, CivilRightsDigitalLibrary, Essence, EWG, CurlCentric, Mintel.